12.01.2021

Je to lákavá úspora, místo nového zboží zakoupit zboží rozbalené, zánovní či použité, avšak údajně stejně funkční jako nové? V čem může být problém?

Podívejme se nejprve, jak je takovéto zboží definováno, Do dokonalosti tyto definice dovedla společnost alza, z jejíhož webu citujeme:

Rozbalené zboží - nové zboží v perfektním stavu a s plnou zárukou. Pouze došlo k otevření původního balení, má náhradní obal či bylo zboží vráceno jinými zákazníky, například jako dárek, který se netrefil do vkusu.
Použité zboží - použité či servisované zboží bez vady. Obsah balení je kompletní a výrobek je připraven k používání, což vám s klidem garantujeme zárukou na 12 měsíců.
Zánovní zboží - zboží, které již bylo krátce používáno a je plně funkční. Nemusíte mít žádnou obavu o jeho spolehlivost. Platí na něj záruka 21 měsíců.
Jasné a srozumitelné, že? Toto všechno potom alza nazývá zbožím výprodejovým, což asi tak úplně přesné není. Protože výprodejové zboží je zboží nové, jehož cena byla snížena prodejcem za účelem vyprázdnění skladů, uvolnění prodejní plochy apod. Ale budiž.
Přesto se vám může stát, jako mně, že koupíte zboží zánovní, které je však nefunkční, konkrétně navigaci do auta. Jak se to mohlo stát, když zánovní zboží má být bezvadné?
Asi jsem na to přišla při vyřizování reklamace. Je totiž velký rozdíl, jestli zboží zakoupené v e-shopu vrátíte v rámci 14-denní zákonné lhůty, což můžete i bez udání důvodu, anebo jej bude reklamovat. Konkrétně Alza pak kupující vybízí, aby nefunkční zboží zakoupené v e-shopu rovnou vraceli v rámci oné 14-denní lhůty. Tím se ovšem toto zboží dostane zřejmě rovnou do režimu zboží zánovního. Nevím, zda takto vrácené zboží potom prodejce nějak přezkouší, anebo rovnou nabídne jako zánovní.
Moje navigace chvíli vypadala, že funguje a asi po 5 minutách provozu úplně „zamrzla“, mohla tedy projít do kategorie zánovního zboží i jako funkční. Pokud bych ji vrátila jako nefunkční v rámci 14-denní zákonné lhůty, je možné, že bych ji poslala jen do dalšího kola prodeje jako zánovní.
Proto jsem se rozhodla pro reklamaci, byť je to komplikovanější postup. Formulář se dá vyplnit on-line, ovšem fyzickému vrácení výrobku, osobně či poštou na své náklady, se nevyhnete. Nemuselo se tak stát, kdyby prodejce i zánovní zboží před dalším prodejem řádně přezkoušel.
Škoda mého trápení se se zprovozněním nefunkční navigace, škoda mé námahy a času s reklamací, škoda dobrého jména prodejce….a hlavně jsem bez navigace. Jak je ale vidět, zbloudit, na e-shopových obchodních stezkách však můžete i s ní.

Redakce:
Jitka Lenková
Ilustrační foto: Lynda Sanchez, Pixabay


Teetravel - Váš golfový svět na dlani