02.06.2024

Definice: Průmyslově zpracované potraviny jsou ty, které prošly různými úpravami během výroby, jako je konzervace, mražení, sušení či pečení. Patří sem uzeniny, balené pečivo a hotová jídla, která stačí ohřát. Tyto potraviny někdy můžou tvořit více než 60 % našeho jídelníčku. Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Důsledky konzumace

Častá konzumace průmyslově zpracovaných potravin může vést k obezitě, diabetu 2. typu, vysokému krevnímu tlaku, srdečním onemocněním, rakovině, depresím a celkové tělesné sešlosti.

Dospěly k tomu dvě nové rozsáhlé vědecké studie.

Proč je konzumujeme?

Důvody zahrnují:

  • Nedostatek času
  • Špatný time management
  • Špatný psychický stav
  • Neschopnost vařit
  • Nízká sebehodnota
  • Finanční potíže
  • Únava
  • Rozkolísaná hladina cukru v krvi
  • Samota

Škodlivé složky

Průmyslově zpracované potraviny často obsahují:

  • Nadbytek soli a cukru
  • Přídatné látky (konzervanty, aromata, umělá sladidla)
  • Transmastné kyseliny
  • Vysoký počet kalorií
  • Zpracované sacharidy s vysokým glykemickým indexem

Tyto potraviny postrádají:

  • Vitamíny
  • Minerály
  • Enzymy
  • Kompletní živiny

Které potraviny jsou vysoce zpracované?

Typické příklady zahrnují:

  • Instantní pokrmy a cereálie
  • Slazené nápoje
  • Balené pečivo
  • Uzeniny a paštiky
  • Tavené sýry a margaríny
  • Hotová jídla a pochutiny

Jak rozpoznat průmyslově zpracované potraviny?

Plastové obaly a výrazná reklama často naznačují průmyslově zpracované potraviny. Zdravé potraviny jako vejce, mléko nebo ovoce reklamu nepotřebují.

Příklad jídelníčku

Snídaně: Balený závin a džus Desátá: Kupovaný pudink a kobliha Oběd: Mražená pizza Svačina: Chléb s paštikou Večeře: Kupovaná pomazánka a kaiserka

Tento jídelníček postrádá základní živiny jako vitamín C, vlákninu, omega-3 mastné kyseliny, kvalitní bílkoviny a důležité minerály.

Alternativa – nezpracované potraviny

Dříve lidé konzumovali čerstvé a fermentované potraviny, které byly bohaté na živiny. Mezi zdravé potraviny patří:

  • Zrna (pšenice, špalda, žito)
  • Luštěniny (čočka, hrách)
  • Zelenina a ovoce
  • Fermentované mléčné výrobky
  • Máslo, vejce, semínka a ořechy
  • Chlazené maso a ryby

Nejvýživnější potraviny

Podle knihy Jonnyho Bowdena "150 nejzdravějších potravin na světě" a článku BBC Future patří mezi nejzdravější potraviny:

  • Losos z volné přírody
  • Borůvky
  • Granátové jablko
  • Brokolice
  • Vejce
  • Česnek a cibule
  • Mandle
  • Batáty
  • Růžičková kapusta
  • Voda

Tyto potraviny jsou bohaté na živiny a prospěšné pro zdraví. Vybírejte potraviny obezřetně a přemýšlejte nad tím, co jíte, protože zdravá strava je klíčem k dobrému zdraví.

Šebík

Zdroj: www.celostnimedicina.cz

Foto: Šebík


Teetravel - Váš golfový svět na dlani